Dersin Adı | Finans Ekonomisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ECON 527 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencileri finans ekonomisindeki bazı temel kavramlarla tanıştırmak ve mikro ve makro ekonomi ve genel denge teorisindeki köklerini inşa etmektir. Temel amaç; finansal piyasalardaki karar alıcıları anlama ve onlara rehberlik etmede kullanışlı olan ekonomideki anahtar kavramları ve teorileri tanıştırmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, öğrencileri mikroekonominin ilkeleri seviyesinden alıp finans ekonomisindeki güncel teori ve konulara taşımaktadır. Ders varlık fiyatlandırma modellerini tanıştıracak ve inceleyecektir. ArrowDebreu ve Radner’in genel denge teorileri geliştilir ve NeumannMorgenstern’in fayda teorisiyle birleştirilir. Statik ve dinamik modellerin her ikisi de keşfedilir. Arbitraj fırsatları olan ve olmayan varlık fiyatlandırma modelleri tartışılır. Varlık fiyatlandırma bilmeceleri incelenir. ModiglianiMiller’in sermaye yapısı üzerindeki tartışmaları tanıştırılır. İki terimli opsiyon fiyatlandırma modeli geliştirilir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Tek Dönemli Tüketim, Portföy Seçimi ve Varlık Fiyatlandırması | LeRoy and Werner; Chapters 8, 9, and 10. *Machina, M. J. 1987. “Choice Under Uncertainty: Problems Solved and Unsolved.” Journalof Economic Perspectives 1:12154. MasColell, Whinston, and Green; Chapter 6.Pratt, J. W. 1964. “Risk Aversion in the Small and in the Large.” Econometrica 32:12236.*Pennacchi; Chapter 1.*Rabin, M. 2000. “Risk Aversion and ExpectedUtility Theory: A Calibration Theorem.”Econometrica 68:128192. |
3 | Tüketim Tasarruf ve Varlık Fiyatlandırması | Lintner, J. 1965. “The Valuation of Risky Assets and the Selection of Risky Investments inStock Portfolios and Capital Budgets.” Review of Economics and Statistics 47:1337.*Pennacchi; Chapter 3.Mossin, J. 1966. “Equilibrium in a Capital Asset Market.” Econometrica 34:76883.Roll, R. 1977. "A Critique of the Asset Pricing Theory's Tests Part I: On Past and PotentialTestability of the Theory." Journal of Financial Economics 4:12976.Ross, S. A. 1976. “The Arbitrage Theory of Capital Asset Pricing.” Journal of EconomicTheory 13:34160.Sharpe, W. F. 1964. “Capital Asset Prices: A Theory of Market Equilibrium under Conditionsof Risk.” Journal of Finance 19:42542. |
4 | Tüketim ve Portföy Seçiminin Çok Dönemli Aralıklı Zamanlı Modelleri | *Hall, R. E. 1978. "Stochastic Implications of the Life CyclePermanent Income Hypothesis:Theory and Evidence." Journal of Political Economy 86:97187. |
5 | Çok Dönemli Piyasa Dengesi | *Cochrane, J. H. 1991. "A Simple Test of Consumption Insurance." Journal of PoliticalEconomy 99:957976.*Cochrane; Chapters 10 and 11.Hansen, L. P., and K. J. Singleton. 1982. "Generalized Instrumental Variables Estimation ofNonlinear Rational Expectations Models." Econometrica 50:126988.. 1984. "Errata." Econometrica 52:26768.Lucas, R. E. 1978. "Asset Prices in an Exchange Economy." Econometrica 46:142946.*Mace, B. J. 1991. "Full Insurance in the Presence of Aggregate Uncertainty." Journal ofPolitical Economy 99:92856.*Pennacchi; Chapter 6.Townsend, R. M. 1995. “Consumption Insurance: An Evaluation of RiskBearing Systems inLowIncome Economies.” Journal of Economic Perspectives 9:83102. |
6 | Türev Fiyatlandırmasının Temelleri ve Binom Modeli | |
7 | Dinamik Korunma | |
8 | Sürekli Zaman Tüketimi ve Porföy Seçimi | |
9 | Sürekli Zamanda Varlık Fiyatlandırması | |
10 | Davranışsal Finans ve Varlık Fiyatlandırması | Barberis, N., M. Huang, and T. Santos. 2001. "Prospect Theory and Asset Prices." QuarterlyJournal of Economics 116:153.*Barberis, N., and R. Thaler. 2003. "A Survey of Behavioral Finance." In Constantinides, G.,M. Harris, and R. Stulz, Handbook of Behavioral Finance, Volume 1B, Chapter 18, pp.10531123. New York: Elsevier North Holland.Kahneman, D., and R. H. Thaler. 2006. “Utility Maximization and Experienced Utility.” Journalof Economic Perspectives 20(Winter):221–34.*Lo, A. W. 2004. “The Adaptive Market Hypothesis.” Journal of Portfolio Management 30(Anniversary Issue):1529.Kogan, L., S. Ross, J. Wang, and M. Westerfield. 2006. “The Price Impact and Survival ofIrrational Traders.” Journal of Finance 61:195229.Pennacchi; Chapter 15.Thaler, R., and S. Benartzi. 2004. “Save More Tomorrow: Using Behavioral Economics toIncrease Employee Saving.” Journal of Political Economy 112:S165S189. |
11 | Asimetrik Bilgi Altında Değerleme | |
12 | Asimetrik Bilgi, Borsada AlımSatım ve Piyasalar | |
13 | Faiz Oranlarının Vade Yapılarının Modelleri | Duffie, D., and K. J. Singleton. 1999. "Modeling Term Structures of Defaultable Bonds."Review of Financial Studies 12:687720.Merton, R. C. 1974. "On the Pricing of Corporate Debt: The Risk Structure of Interest Rates."Journal of Finance 29:44970. |
14 | Kredi Riski Modelleri | |
15 | Final Sınavı | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Makaleler ve kitap bölümleri |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 16 | |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 70 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 30 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 30 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 40 | |
Final Sınavı | 1 | 40 | |
Toplam | 206 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Finans ve ekonomi alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | X | ||||
2 | Finans ve ekonomi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | X | ||||
3 | Finans ve ekonomi alanlarında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |||||
4 | Finans ve ekonomi alanlarındaki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler üretir ve uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | ||||
5 | Finans ve ekonomi alanlarının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |||||
6 | Finans ve ekonomi ile ilgili sorunların saptanmasında analitik düşünür, soru ve sorunların bilimsel analizi sonucunda ekonomi ve finans politikaları önerir. | X | ||||
7 | Finans ve ekonomi alanlarında karşılaşacağı olağandışı ve karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |||||
8 | Finans ve ekonomi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamasında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | |||||
9 | Finans ve ekonomi ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenmeyi yönlendirebilir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız düzeyde yürütebilir. | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak finans ve ekonomi alanları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest